نگاه سیاسی و حزبی به آموزش و پرورش سمّ است |
تازه هاي خبر :
قانون عجیب سرویس بهداشتی در اسکاتلند
بزرگراه پارس آباد – سربند در خرداد ماه ۱۴۰۰ به بهره برداری میرسد
وضعیت کرونایی شهرستان پارس آباد مغان نیازمند توجه ویژه است/ ۷۰ درصد جامعه هدف منطقه غربالگری شدند
آغاز دومین جلسه رسیدگی به اتهامات رییس پیشین سازمان خصوصی سازی
مشکل تامین آب ناحیه صنعتی پارس آباد مرتفع میشود
پنج شنبه ۱ آذر ۰۳
نگاه سیاسی و حزبی به آموزش و پرورش سمّ است
ضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار با هزاران تن از معلمان و فرهنگیان، علمآموزی، یاد دادن تفکر و آموختن رفتار و اخلاق را سه عنصر اصلی حرفه شریف و افتخارآمیز معلمی خواندند و با تأکید بر برنامهریزی عملیاتی برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش افزودند: حمایت همهجانبه از این دستگاه عظیم، سرمایهگذاری مؤثر برای آینده درخشان فرزندان ملت و پیشرفت پرشتاب مادی و معنوی ایران عزیز است.
به گزارش «تابناک» رهبر انقلاب، هدف اصلی از دیدار با معلمان را ابراز ارادت به جامعه معلمان و احترام به مقام تعلیم و تربیت خواندند و خاطرنشان کردند: همه ما زیر بار منت معلمان هستیم؛ بنابراین، تکریم حرفه معلمی باید در جامعه، همگانی و نهادینه شود، به گونهای که سلام دادن و احترام به معلم یک افتخار باشد.
ایشان فرزندان مردم را امانتی نزد معلمان خواندند و در تشریح ابعاد اصلی حرفه معلمی گفتند: تعلیم علم و دانش، وظیفه مهمی است اما مهمتر از آن، یاد دادن تفکر به کودکان و نوجوانان است.نگاه سیاسی و حزبی به آموزش و پرورش سمّ است
رهبر انقلاب «سطحینگری و سطحیآموزی» را موجب زمینگیر شدن جامعه برشمردند و افزودند: اگر دانشآموز روحیه تفکر و روش فکر کردن صحیح را از معلم خود یاد بگیرد، آینده کشور نیز بر پایه تفکر و منطق استوار میشود؛ بنابراین، معلمان عزیز در این زمینه، وظیفه سنگینی بر عهده دارند.
حضرت آیتالله خامنهای «آموزش عملی رفتار و اخلاق» را سومین بعد حرفه افتخارآمیز معلمی خواندند و تأکید کردند: تحقق اهداف و آرمانهای بلند ملت، نیازمند انسانهای صبور، عاقل، متدین، مبتکر، مهربان، شجاع، پرهیزکار، مؤدب و پرتلاش است که «معلم» در پرورش چنین انسانهایی، نقش درجه اول، عمیق و ماندگار دارد.
رهبر انقلاب در همین زمینه، نکته مهمی را به جامعه معلمان خاطرنشان کردند و آن اینکه درس اخلاق و سبک زندگی، تنها با کتاب و بیان منتقل نمیشود، بلکه نیازمند رفتار صادقانهٔ اخلاقی است.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با بیان چند نکته در زمینههای مدیریتی، توجه جدی مسئولان این دستگاه عظیم را به سند تحول آموزش و پرورش خواستار شدند و افزودند: اجرای این سند اساسی و راهگشا، نیازمند نقشه راه و برنامه عملیاتی است که لازم است با نظر شورایعالی انقلاب فرهنگی تهیه و قدم به قدم اجرا شود.
ایشان مسأله نیروی انسانی را از دیگر مسائل مهم آموزش و پرورش برشمردند و افزودند: این دستگاه سرنوشت ساز مستقیم و غیرمستقیم با دهها میلیون تن از مردم ارتباط دارد؛ بنابراین، مدیران و نیروهای سطوح کلان آن باید دارای ویژگیهای خاصی باشند.
رهبر انقلاب تأکید کردند: نیروهای جوان، انقلابی، متدین، با نشاط، پرانگیزه و عاشق کار را در اولویت قرار دهید و توجه جدی کنید که تمرکز بر اهداف آموزش و پرورش «تنها مسألهی» مسئولان و مدیران این دستگاه باشد.
ایشان در تبیین ضرورت تکیه آموزش و پرورش بر نیروهای انقلابی و متدین، افزودند: هدف اصلی ملت و مسئولان این است که به برکت اسلام و قرآن، در این کشور جامعهٔ نمونه و پیشرفتهای از لحاظ «مادی و معنوی و اخلاقی» ایجاد کنند که پیمودن راه طولانیِ دستیابی به این هدف مهم، نیازمند پرورش نسلی «بالنده و متفکر و مصمم» در آموزش و پرورش است و این مسئله نیز از عهده مدیران و نیروهای متدین و انقلابی برمی آید.
حضرت آیتالله خامنهای نگاه و توجه به جریانهای سیاسی، جناحی و حزبی را «سمّی برای آموزش و پرورش» خواندند و افزودند: متأسفانه در دورانی، این نگاه غالب شد و خسارتهای فراوانی به همراه آورد.
ایشان، پشتیبانی همه دستگاهها به ویژه بخشهای بودجهای دولت را از آموزش و پرورش، کاملاً ضروری برشمردند و خاطرنشان کردند: هر قدر در آموزش و پرورش هزینه و سرمایهگذاری شود، نسبت به دستگاههای دیگر، نتیجه مضاعف خواهد داشت، چرا که این دستگاه، ریشه و مبنای همه پیشرفتهای حال و آینده کشور است.
ایشان، همچنین مراقبت از متون و کتابهای درسی را مهم خواندند و افزودند: مطالب کتابها باید اتقان و استحکام داشته باشد و از هر گونه حرف سست و انحرافی، چه سیاسی و چه دینی و از هرگونه انحراف از واقعیتها، به دور باشد؛ بنابراین، مسئولان تدوین کتابهای درسی باید در «نهایت دقت و امانت»، وظایف خود را به انجام برسانند.
حضرت آیتالله خامنهای در پایان سخنانشان دو نکته دیگر را به مسئولان آموزش و پرورش متذکر شدند: اول توجه مضاعف به دانشگاه فرهنگیان که محل تربیت نیروهای مورد نیاز است و دوم: غفلت نکردن از اهمیت و نقش تأثیرگذار معاونت پرورشی در سطوح وزارتی و مدیریتی.
رهبر انقلاب همچنین با توصیه به استفاده از برکات ماه رجب به عنوان فرصتی برای بندگی و خودسازی، یاد معلم شهید آیتالله مطهری را گرامی داشتند و افزودند: این متفکر و معلم بزرگ و مجاهدِ راه فکر و عقیده اسلامی، با شهادت خود، سند قبولی مجاهدتهای طولانیاش را از پروردگار دریافت کرد.
ایشان شهیدان رجایی و باهنر را دو معلم و مجاهد پارسا و مخلص برشمردند که عمری را در خدمت به تعلیم و تربیت گذراندند.
در آغاز این دیدار وزیر آموزش و پرورش در گزارشی با اشاره به جمعیت یک میلیونی فرهنگیان کشور گفت: دستگاه آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور در حوزهٔ فرهنگی است و دوازده میلیون دانش آموزش را تحت پوشش دارد.
دکتر فانی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش را مهمترین راهبرد این وزارتخانه توصیف کرد و افزود: تبدیل حافظه محوری به خلاقیت محوری، تقویت کتاب خوانی، تقویت روحیهٔ پرسشگری، توسعهٔ فرهنگ عفاف و حجاب، انس با قرآن و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ و نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی از برنامههای مورد اهتمام آموزش و پرورش است.
برچسبها:آموزش و پرورش, سطحی نگری, سم, شهید رجائی, فرهنگیان, نگاه حزبی, نگاه سیاسی